20 и 21 век са съпътствани с небивал бум на индустриалното развитие, което доведе до сериозни екологични проблеми. В резултат на което все по-популярни и актуални са идеите за „зеления начин на живот“, щадящи майката природа. Пред нашето и следващите поколения стои мисията как да възстановим хармонията в природата, от която част сме и ние.
Все повече дизайнери осъзнават огромния ефект на дизайна върху природата и обществото. Един от първите, които са писали за този проблем, е Victor Papanek – Design for the Real World (1969). Той е един от основателите на идеята „Дизайнът ще спаси света“. Неговата философия е, че всеки дизайнерски проект трябва да е в полза на обществото и природата.
Като продължение на идеите на Victor Papanek през 90-те години се разви науката Биомиметика (от bios – живот и mimesis – имитирам). Тя се занимава с адаптирането на съществуващи в природата форми в съвременни технологии за нуждите на човешкото общество.
В книгата си Biomimicry: Innovation Inspired by Nature (1999) авторката Janine M. Benyus прави въведение в биомиметиката и обяснява защо науката е важна сега: „Нашите приятели на планетата (растения, животни и микроби) търпеливо са усъвършенствали методите си в продължение на 3,8 милиарда години…, превръщайки скали и морета в удобни за живот домове. Какви по-добри модели може да има?“
Биомиметиката намира приложение както в индустриалния и архитектурния дизайн, така и при проектиране на интериора. Зеленият начин на живот се превърна в сериозно философско течение в модерния интериорен дизайн. Няма по-добър дизайнер от природата, тя е вдъхновител на много изобретения и е най-добрият възможен учител. В основата да се ползва природата като идея при дизайн на интериора стои простотата, изчистеността на елементите и тяхната максимална функционалност. Друга причина е, че човек се чувства истински жив, когато е в близък досег с природата. Това се обяснява с понятието „биофилия“- любов към човечеството и природата, въведено от Erich Fromm.
Все повече интериорни дизайнери използват природата като вдъхновение в своите проекти: копират се природни форми, откриват се нови приложения на естествените материали, използват се възобновими и рециклируеми материали, използва се ръчната изработка на предмети, използва се зелена енергия, проектират се зелени домове, търсят се ниско бюджетни възможности, ниско технологични и екологични решения да се подобри начинът и качеството на живот.
Ето няколко примера: мебели от 100 % рециклирана хартия; хималайска сол – за изграждането на первази, прегради, облицоване на стени, осветителни тела, известна с лечебните си свойства; бамбукът е по-здрав от дървения материал и същевременно по-лек, устойчив е на топлина и ръжда, не поема аромати, не се нуждае от химична обработка, възпроизвежда се бързо, расте почти навсякъде; продукти от биоразградима пластмаса, направена от царевица или пшеница; коркът може да се използва за изработване на столове, пейки, шезлонги, дори съдове, той е в изобилие и лесен за рециклиране.
Dieter Rams ясно показва пътя за развитие на модерния дизайн: „Дизайнът трябва да допринася за опазването на околната среда и разумното използване на суровините и материалите. Това означава, че е добре да се има предвид не само физическото замърсяване на нашата среда, но и нейното визуално замърсяване и разрушение“.
Автор: Стефан Русев
За повече информация:
INDESIGN – Студио за интериорен дизайн